Close

29.7.2018

Otevřený dopis České poště

Česká pošta zveřejnila reklamu, ve které je nápis „Jupí, Micka už má koťátka.“ Tato reklama dělá z narození koťátek radostnou událost. Autoři této reklamy si ale neuvědomují, jak bolestný osud čeká mnoho koťat z těchto radostných událostí. Naše organizace se proto rozhodla nenechat tuto reklamu bez reakce, protože nám osud koček není lhostejný a v praxi se s jejich příběhy setkáváme každý den.

Fotografie je ze článku Aktuálně.cz „Aktivisté si vzali na paškál reklamu České pošty, prý propaguje množení“, který informuje o reakci více organizací na tuto reklamu.

Otevřený dopis České poště:

Za Pet Heroes z.s. bychom se chtěli ohradit vůči reklamě České pošty, kde je prezentován kočičí vrh jako radostná rodinná událost. Pozitivní prezentace rozmnožování koček může výrazně ublížit činnosti osvětových kampaní organizací, které se dlouhodobě starají o přemnožené kočičí kolonie. Právě kočky z domácích vrhů se dostávají často na ulici a zde kolonie zakládají, tím vzniká výrazný problém přemnožených koček, které umírají bolestnou smrtí. Každá další narozená kočička bere domov kočkám v útulcích. Problém je právě pozitivita se kterou je tato událost prezentována. České poště bychom chtěli navrhnout do reklamy zařadit fotografie z adopce a příchodu nového čtyřnohého člena rodiny, což bude vyjadřovat zprávu k zákazníkům, která byla zamýšlena v této reklamě a zároveň tím podpoří dobrou věc. Upozorňujeme ale, že koupě psa či kočky bez papírů z množírny je vnímáno taktéž negativně. Kříženec či mourovatá kočička z útulku, kterých je v České republice několik tisíc za mřížemi, udělá nejen dobrý dojem, ale také může pomoct situaci v České republice.
Nikol Schneiderová

Odpověď od České pošty:

Dobrý den, paní Schneiderová,

na základě vašeho dopisu adresovaného České poště zasílám jako reakci České pošty otevřený dopis, který obdržely také další spolky, které se danou problematikou zabývají.

Zdraví MV

Ing. Matyáš Vitík

Tiskový mluvčí České pošty

vitik.matyas@cpost.cz

GSM: +420 606 111 060

Tel.:   +420 954 302 123

Česká pošta, s.p.

Politických vězňů 909/4

Praha 1

Otevřený dopis spolku Můj život s kočkou jako reakce na otevřený dopis tohoto spolku:

Dobrý den, vážená paní Kroupová,

odpovídám na Vaši výzvu ke stažení reklamního poutače propagujícího službu Pohlednice Online. Tato služba České pošty je určena pro zasílání pohledů s vlastní fotografií, naši zákazníci ji tedy nejčastěji využívají při důležitých životních událostech, jako jsou svatby, zásnubní cesty, narozeniny či oznámení narození dětí. Komerční komunikace (reklama) pracuje se symboly. Se symboly událostí, emocí, činností a podobně. Také my v této kampani pracujeme se symbolem. A zde je symbolem šťastné události v rodině narození koťátek. Tento symbol je zkratkou, která má navodit pozitivní emoce, o které se chtějí podělit rodiče se svými ratolestmi, které jsou na prázdninách mimo domov. A koťátka tím symbolem jsou. Česká pošta tedy nekomunikuje akt množení koček, ale radostnou událost v rodině. Skoro tři pětiny Čechů mají v rodině také zvířátko, o které se společně starají. Psy i kočky většina z nás vnímá jako nejlepší přátele a členy rodiny. Obzvláště dětem se pak na prázdninách po zvířecích kamarádech stýská. Náš reklamní poutač ukazuje děti na prázdninách, kterým rodiče píšou: Jupí, Micka už má koťátka! Z tohoto sdělení je jasně patrné, že se rodina na příchod koťátek těšila, tudíž je pravděpodobné, že koťátka byla plánovaná. Ze situace vyplývá, že rodina se o koťata i o Micku plánuje starat a dát jim láskyplnou péči.  Aby děti nebyly napjaté a o Micku se nebály, využili rodiče výhod a rychlosti moderní služby Pohlednice Online a fotku přímo z mobilu nahráli do aplikace, připsali vzkaz a věděli, že druhý den už budou děti mít radostnou zprávu u sebe. Nerozumím tomu, jakým způsobem tato šťastná rodinná událost souvisí s nekontrolovaným množením koček, o kterém se zmiňujete. Chápeme, že cílem vašeho dopisu je upozornit českou veřejnost na závažný problém nekontrolovaného množení koček. Vaše organizace odvádí záslužnou práci a děkujeme Vám za Vaši péči o kočky, které nemají takové štěstí jako Micka. Jsme rádi, že jsme už v minulosti mohli pomoci v šíření informací o Vaší činnosti formou rozesílky kalendářů a rádi Vám se zviditelněním pomůžeme zase.

Děkuji Vám za pochopení a přeji Vám mnoho úspěchů ve Vaší činnosti.

Se srdečným pozdravem,

Aleš Eder, vedoucí odboru marketingové komunikace České pošty

Naše reakce na odpověď:
Dobrý den,
budu se muset opět vrátit k dopisu, ve kterém jsem vysvětlovala, proč tato událost není pozitivní. Rozumím, že jako vedoucí marketingové komunikace ji vnímáte marketingově, tedy co nejvíce prodat a odrazit k tomu nějakou událost. Ale na druhé straně existuje etická stránka, kterou jsem popsala v dopise. Jelikož Vaše odpověď není odpovědí na můj dopis, téměř to vypadá, jako kdybyste ho vůbec nečetli, což je velké zklamání. V něm jsem vysvětlovala negativní aspekty podle vás pozitivních události.
Nekontrolované množení je právě i dle vás „kontrolované množení“. Nekontrolované je právě v tom, že když se takto rozhodne 10 rodin mít koťata, potom tu máte 100 koček, existuje poptávka o 100 koček nebo některé z těchto rodin půjdou a nechají nám je v krabici před útulkem? A co bude s kočkami v nových rodinách, které budou opět vypadat jako vhodní zájemci? Odněkud se k nám tyto kočky dostávají, často mazlivé, milé, očividně domácí. Dostávají se k nám od lidí, kterým se zvířata neměla dostat do rukou a kteří je množí. Právě nekontrolovaně v tom smyslu, že svou krátkozrakostí si bohužel neuvědomují, že nejsou jediní, kdo kočky nechá rodit, i kdyby jednou za život. Tím se vytváří tisíce opuštěných koček ročně. Kočky se k nám dostávají často z ulice, ale až potom, co je tam opustí člověk.
Je mi velmi líto, že jste můj dopis nevzali v potaz, k reklamě totiž patří nejen emoce, příběh, prodeje, branding, patří k tomu také reklamní etika.
Přeji hezký den
Nikol Schneiderová
Pet Heroes z.s.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *